De Ter Aarse winkel(h)ier vertelt: Aldi
Om extra aandacht te vestigen op het winkelcentrum van Ter Aar, waarbij de ondernemers verenigd zijn in de Bedrijfs Investerings Zone (BIZ), nemen we iedere twee weken één van de winkels in het commerciële hart onder de loep: dit keer Aldi.
Met zo’n 500 winkels is ALDI in Nederland één van de grooste discount-supermarkten. De - van oorsprong Duitse - keten werd opgericht door de gebroeders Karl en Theo Albrecht, die in 1945 de zaak van hun moeder overnamen. ALDI (afkorting van ALbrecht DIscount) staat wereldwijd bekend om een beperkt assortiment artikelen onder eigen merk met lage prijzen en een relatief grote non-food afdeling. “Ja", zegt filiaalmanager Matthijs Höcker van ALDI Ter Aar. "Als discounter hebben we een beperkt assortiment: net zo goed, maar wel goedkoper, ook A-merken. Bijvoorbeeld: Dreft heeft misschien wel tien verschillende afwasmiddelen. Daarvan hebben wij er dan één of twee in de winkel. Daarom kunnen we per variant groot inkopen en goedkoper aanbieden!”
“Ik werk hier nu bijna een half jaar maar werkte hiervoor, naast mijn studie, bij de concurrent. Ik kreeg hier de kans om filiaalmanager te worden en werd ingewerkt bij ALDI in Leiden. Al snel kwam de kans om manager in Ter Aar - ik woon in Alphen - te worden en dat bevalt mij heel goed. We werken in een klein, gezellig team, in totaal 14. Op drukke zaterdagen soms met acht, maar vandaag met drie en ik verbaas mij wel eens hoe goed de klanten ons bij naam kennen; soms lijkt het hier wel ’n buurtsuper."
"Het werken is ook leuk en gevarieerd, omdat ieder eigenlijk àlles wel doet: vakken vullen, kassa draaien of schoonmaken. Zelf vind ik het leukste om actief in de winkel bezig te zijn en een beetje contact met de klanten te hebben. Een hele dag op kantoor is niks voor mij. Vandaag is het wel druk, want op dinsdag komen er verschillende vrachten binnen. Verse producten zoals groente, brood en vlees worden iedere dag aangeleverd, zuivel en ’gewone’ kruidenierswaren gemiddeld 3 keer per week."
"De food-aanbiedingen in onze folder gelden gewoonlijk voor één week: van maandag tot en met zondag. De weekend food aanbiedingen vanaf vrijdag tot en met zondag. En de non- food aanbiedingen gaan twee keer per week in: op woensdag en zaterdag. Veel klanten komen op woensdagmorgen, maar ook op zaterdag, speciaal voor dié aanbiedingen al vroeg naar de winkel”.
De winkels van ALDI (meer dan 11.000 over de hele wereld) zijn filiaalwinkels; inkoop wordt centraal geregeld, ook reclame is landelijk en krijgen de winkels vanuit het hoofdkantoor instructies voor indeling van de winkel. Matthijs: “Toch hebben we wel de mogelijkheid om hiervan af te wijken; als bijvoorbeeld een bepaald product hier sneller loopt dan elders in het land, krijg ik de vrijheid om onze schappen daarop aan te passen en dat product wat meer ruimte te geven.”