‘’Youngboyz’’ Dorus en Sebas: jonge ondernemers uit Nieuwkoop
Nieuwkopers Dorus Boddeke en Sebas van der Voorn begonnen een jaar geleden met hun droom, namelijk met het beginnen van hun eigen kledinglijn. En niet zomaar een kledinglijn. ‘’Youngboyz is meer dan een fashion brand, er zit een verhaal achter.’’
Vrienden zijn de twee al sinds jongs af aan, en het ondernemerschap zat er bij beide al vroeg in. ‘’Als we wel eens samen in een tent kwamen, vroegen we aan elkaar: wat zou jij anders doen? Wat kan er beter?’’ Vertelt Dorus. Niet voor niets begonnen zij vier jaar geleden samen met het nadenken over hun eigen business: de kledinglijn Youngboyz.
Onderscheiden
‘’De fashion branche is drukbezet. Wij wilden ons onderscheiden, iets doen wat nog niet gedaan werd’’, legt Sebas uit. ‘’Youngboyz staat voor jonge ondernemers. Onze generatie maakt veel moeilijke beslissingen die samen gaan met grote stappen. Wij willen hen iets comfortabels bieden wat hen een goed gevoel geeft. Een stukje erkenning en een reminder dat ze niet alleen zijn. Bij Youngboyz maakt iedereen deel uit van de crew.’’
Team
Bij het realiseren hiervan krijgen de jongens veel hulp. Dorus: ‘’We merkten al snel dat we het samen niet gingen redden. Gelukkig zijn er veel mensen die ons supporten en in ons concept geloven. Dat is wat ons heeft gebracht waar we nu staan. Zo heeft Tobias (broertje Sebas) onze website gemaakt en doet een vriendin van ons, Emilia, de fotografie. Santana (vriendin van Dorus) doet de grafische vormgeving. We zijn echt een team.’’
Optimaliseren
Momenteel doen de jonge ondernemers Youngboyz nog naast hun full-time baan als IT consultant. ‘’Het levert ons zo veel energie op dat we het ernaast kunnen doen. Ook zien we gelijkenissen met onze baan als IT consultant: we willen het optimaliseren, het zoeken naar de betere weg, ook toepassen op onze brand.’’
En optimaliseren doen ze. ‘’We zijn druk bezig met nieuwe items op de markt brengen. Naast de hoodies, caps en T-shirts, zijn we nu ook bezig met polo’s om de zakelijke kant aan te halen van ons verhaal. Daarnaast willen we ons richten op de sporters, die ook plannen hebben en doelen willen bereiken.’’
Uniek
Behalve in de kwaliteit en de boodschap, onderscheidt Youngboyz zich op meer manieren van andere merken. ‘’Elk item heeft een eigen nummer. Zo is je kledingstuk uniek, maar ben je toch deel van het team. Wij zijn niet alleen Youngboyz, dat zijn we samen met iedereen. Iedereen hoort erbij en draagt op hun eigen manier hun steentje bij.’’
Feedback is dan ook welkom. ‘’We luisteren graag naar anderen. Zo vragen we bijvoorbeeld door middel van een Instagram story welke kleur onze doelgroep het mooiste vindt. De kleur die het beste in de smaak valt gebruiken we.’’
De boodschap doorgeven
Wat hun eigen droom is? ‘’Hier volle bak mee bezig zijn. Heel gaaf als mensen in jouw kleding lopen en de boodschap doorgeven.’’ En het doorgeven van die boodschap begon in Nieuwkoop. ‘’Hier zijn we opgegroeid en hier zijn de eersten in aanraking gekomen met ons concept. Het netwerk wordt steeds groter. Dat is mooi om te zien.’’
Bekijk de collectie op de website.