Lode Schrama, voorzitter van de buurtbusvereniging in Langeraar, stopt er mee. Gelukkig staat de opvolging al klaar.
“De buurtbus rijdt 5 dagen per week met 30 chauffeurs bij toerbeurt, in een negenpersoonsbus van OV Maatschappij Arriva,” zegt Lode Schrama, voorzitter van de buurtbusvereniging.
De buurtbus rijdt sinds 2016, na een initiatief van Dorpsraad ’Rondom de Plassen’. Cor Heemskerk, mede-bestuurder, reserve-chauffeur en bestuurslid van Dorpsraad Rondom de Plassen zei destijds: “Toen buslijn 184 (Alphen - Langeraar - Nieuwveen - Langeraar) door Arriva niet langer rendabel was en werd gesloten, zijn wij vanuit de Dorpsraad, met enkele leden van de werkgroep ’Verkeer en Veiligheid’ naar het gemeentehuis gegaan met de vraag: ’En wat nu?’ Een alternatief werd genoemd in de vorm van een bel-bus of -taxi, maar ons leek een buurtbus, die op gezette tijden een vaste lijn rijdt, beter. En zo is het gekomen; lijn 727 start iedere werkdag om 7.52 en rijdt ieder uur, vanaf Aardam (Ter Aar), over Papenveer naar Nieuwveen, dan naar Langeraar en over Rijnsaterwoude weer terug naar Ter Aar. En ’s middags in omgekeerde richting. In Nieuwveen sluit de lijn precies aan op lijn 147 van Alphen ad Rijn via Nieuwkoop en Uithoorn en vv.”
“We hebben nu 29 chauffeurs (en 1 planner) en aangezien we in 2 weken 30 dagdiensten moeten invullen (5 dagen pw. x 3 diensten per dag) zijn nieuwe chauffeurs dus nog altijd welkom, zegt mede-bestuurslid Ab Janssen. “Ik ging zelf met pensioen in 2016, ben gek op autorijden en wilde wel iets voor de plaatselijke gemeenschap betekenen, dus dit leek mij wel ’n zinnige tijdsbesteding.”
Lode Schrama (70), is voorzitter van bestuur Buurtbus Langeraar, maar gaat verhuizen. “Naar Arnhem, zodat we dichter bij onze dochters en kleinkinderen wonen,” zegt hij. “Ik ben sinds 2016 een van de vrijwillige chauffeurs en werd in 2017 ook voorzitter van het bestuur. Niet dat de Buurtbus nu ’stuurloos’ wordt, want we hebben al een geschikte opvolger gevonden; één van onze nieuwe chauffeurs, die ook affiniteit met auto-techniek heeft en ook wel in het bestuur wil. Al onze chauffeurs hebben ieder een eigen ervaring op het gebied van rijden in een groot voertuig; de één vanwege een eigen camper of omdat hij/zij vaak in een werkbus of vrachtauto heeft gereden. De overeenkomst: zij zitten sowieso allemaal graag achter het stuur!” Al onze chauffeurs ’ondergaan’ vanaf hun 70-ste verjaardag iedere 2 jaar een medische keuring en mogen op de Buurtbus blijven rijden tot hun 80-ste verjaardag. Ieder jaar organiseren we voor onze chauffeurs een leuk uitje: een slipcursus of bezoek aan een museum (SS Rotterdam, Louwman), gevolgd door een gezellige lunch en de jaarlijkse BBQ.
Het bestuur houdt de vinger aan de pols mbt de eigen lijndienst (wat gebeurt er allemaal?) en heeft hierover regelmatig contact met Arriva, die garant blijft voor de dienstregeling.
Schrama: “Na corona zitten we nu weer aan ruim 500 passagiers per maand; veel leerlingen naar hoger onderwijs, maar ook mensen die even een boodschap willen doen in Ter Aar. Maar ook tamelijk veel wandelaars, die naar een geschikte startplaats willen. Onze service gaat soms nog iets verder, dan alleen de bus te rijden, want we tillen eventueel ook een zware tas naar de voordeur. ”Janssen: ”Bovendien: we rijden in principe van halte naar halte, maar als iemand langs de route loopt en z’n hand opsteekt, mag die meestal meteen instappen.” Schrama: “Onze chauffeurs stellen zich meestal heel dienstbaar en hulpvaardig op en hebben allemaal een hoog gehalte sociaal gevoel.
Eind 2024 gaat de concessie van Arriva over naar Qbuzz. Vanaf dat moment gaan we ook rijden in een emissievrije bus.”