In de serie “Uit het (groene) hart gegrepen" pakt onze columnist/verslaggever/presentator Theo Leliveld de pen op en laat zijn licht schijnen over zaken met zijn visie. Soms ongepolijst, maar altijd met de beste intenties ventileert hij zijn levenservaring. Deze keer over: Openheid.
Open zijn als persoon levert je meer vertrouwen, betrokkenheid en betere prestaties op. Maar hoe pak je dat aan? Je weet dat je mensen klagen bij de koffieautomaat of op sociale media, maar ze zeggen niets tegen je zelf. Hoogste tijd voor meer transparantie. Als persoon speel je ook daarin een cruciale rol. Meer aandacht voor openheid heeft namelijk een positief effect.
Maak duidelijk wat je verwacht
Ga er niet te snel van uit dat iedereen wel weet wat zijn of haar taken en doelen zijn. Veel mensen weten niet wat er van ze wordt verwacht. Daardoor focussen ze op de verkeerde dingen, verspillen ze tijd en raken ze in de war en uiteindelijk gedemotiveerd. Zolang je duidelijk en open bent over je verwachtingen. Geef een duidelijke richting aan. Leg ook uit waarom, wat het grotere doel erachter is. Dat geeft houvast, en dat kan tellen in onzekere tijden.
Bespreek
Hoor je alleen maar goed nieuws, dan ben je niet open genoeg. Je mensen denken dat ze worden gestraft als ze kritiek geven, klagen of moeilijke vragen stellen. Als mensen hun vragen, ideeën en zorgen wel mogen uiten, dan voelen ze zich psychologisch veilig. Ze durven risico’s te nemen, te experimenteren en ze worden effectiever in hun werk. Dan presteren ze op hun best. Die veiligheid bereik je niet door als persoon te zeggen dat je deur altijd openstaat. Je moet actie ondernemen. Het gaat niet over ‘lief’ zijn voor elkaar, maar over elkaar aanspreken, en dat ‘is keihard’. Een eerste stap is dat je als persoon expliciet aangeeft dat iedereen zich mag en kan uiten. ‘Veiligheid houdt in dat de mensen dat doen zonder bang te zijn voor negatieve gevolgen.
Geef productieve antwoorden
Omgaan met kritiek vergt moed. Maar als je luistert, dan win je aan respect. Je hoeft als persoon ook niet te faken dat je slecht nieuws geweldig vindt. Dat je op zo’n moment even diep inademt en vervolgens een productieve reactie geeft. Je moet van eerlijkheid een positieve ervaring maken voor mensen. Dat is geen natuurlijke reactie, je moet er je best voor doen. Waardering geven is hierbij belangrijk. Je bedankt voor het inzicht of de informatie. Bij een productief antwoord hoort ook dat je vooruitkijkt. ‘Hoe kan je helpen? Wat kunnen we doen? Want het oplossen van problemen is een teamsport.’