Een chatgesprek helpt u verder
Bij veel verkoopwebsites verschijnt tegenwoordig een chatknop die uitnodigt om bij vragen te chatten. Bij zorg- en welzijnsinstellingen komt dit minder voor. Maar Tom in de buurt heeft wel zo’n chatknop, waar niet een chatbot (computer) achter zit maar wijkcoaches die direct kunnen reageren en inwoners verder kunnen helpen.
Dagelijks drukken al enkele inwoners uit de gemeenten Alphen aan den Rijn, Kaag en Braassem en Nieuwkoop, waar Tom in de buurt actief is, op de roze chatknop die onderaan staat op www.tomindebuurt.nl. Met name is het chatten handig voor als u al langer met een probleem rondloopt waar u zelf niet uitkomt en u afvraagt wat u moet of kan doen.
Begin van een oplossing
Bij chatten krijgt u direct antwoord; u gaat per chat al typend in gesprek met een wijkcoach. Niet dat we gelijk een oplossing kunnen beloven voor een probleem waar u al langer mee rondloopt, maar wijkcoaches hebben wel de kennis en ervaring in huis om u verder te helpen; ofwel om verandering te bewerkstelligen. Onze ervaring is dat u in de chat heel goed mogelijkheden kan verkennen. U kunt uw zorgen uiten, stoom afblazen en vertellen waarmee u zit. Wijkcoaches kunnen u vetellen welke ondersteuning mogelijk is, waar u moet zijn en waar u rekening mee moet houden. En dat is vaak het begin van een oplossing.
Anoniem en gratis
Chatten is anoniem en gratis. Een chat met een wijkcoach levert informatie, inzichten en mogelijke oplossingsrichtingen op waarbij u zich nog tot niets verplicht hoeft te voelen. Dus heel handig als u ergens mee ziet waar u graag anoniem advies over zou willen krijgen.
Allerlei vragen
Wat voor een soort vragen kunt u Tom in de buurt per chat stellen? Wij gaan over ondersteuning en zorg dichtbij huis. Dus alle vragen die daarmee te maken hebben. Bijvoorbeeld ‘Ik zit niet lekker in mijn vel”. “Ik ziet het niet meer ziet zitten. ‘Ik maak me zorgen over mijn buren omdat ze veel onheilspellende geluiden hoor’. ‘Ik wil scheiden, maar ik weet niet weet waar ik moet beginnen.’ ‘Ik sta mijn moeder bij als mantelzorger, maar kan dit niet meer aan.’ ‘Ik heb financiële problemen en ben bang mijn huis uitgezet te worden. Maar ook: “Ik wil een activiteit in de buurt doen’. “Waar kan ik vrijwilligerswerk doen? Ik zou graag assertiever worden.” Kijk eens op de website – ga naar de chatknop en stel uw vraag.
Praktisch
Chatten kan op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. De roze chatknop staat onderaan de pagina en is ook te vinden via de deze link. Daarnaast kunt u op werkdagen tussen 9.00 uur en 17.00 uur bellen met T 088-9004567 en 24 uur per dag uw vraag doorgeven via het contactformulier.