Dorpsraad Rondom de Plassen is een dorpsvereniging die zich bezighoudt met diverse onderwerpen c.q. verbeterpunten in de dorpskernen Langeraar en Papenveer in Gemeente Nieuwkoop. Zij stellen zich onder andere ten doel de belangen van de beide kernen bij het gemeentebestuur, provincie en/of andere instanties te behartigen en te verdedigen.
Daarom organiseerde de Dorpsraad op woensdag 3 september jl een busreis met zo’n 40 passagiers naar het provinciehuis in Den Haag, waar het provinciebestuur die dag vergaderde over het onderzoek naar plaatsen in Zuid Holland, die geschikt zouden zijn om grootschalige windturbineparken te bouwen. Maar liefst 34 insprekers (ook uit andere gemeenten) kregen de microfoon om de bestuurders te overtuigen van de weerstand tegen de plannen binnen onze woonkernen. Anne Schouffoer, bestuurslid van de Dorpsraad, overhandigde namens de verontruste bewoners, verenigd in diverse actiegroepen en dorpsraden van Kaag & Braassem en Nieuwkoop, ruim 3400 handtekeningen van mensen, die de petitie ondertekenden tégen de komst van mogelijk 21 windturbines van 245 meter hoogte in de Wassenaarsche- en Vierambachtspolder, aan voorzitter van Hemert van de Statencommissie.
De belangrijkste bezwaren van insprekers, onder wie ook wethouder Guus Elkhuizen van gem. Nieuwkoop, richtten zich vooral op: gevaren voor de gezondheid (oa. slaapverstoring en slagschaduw), behoud van open polders en natuur, en de gevolgen voor de leefbaarheid binnen de woonkernen Langeraar en Papenveer. Door de hoge windturbines, zal het in de wijde omgeving nagenoeg onmogelijk worden om nieuwbouwprojecten te starten, hetgeen van doorslaggevende betekenis is voor oa. de winkels, scholen en het verenigingsleven in de omliggende dorpen.
“Het meest wrange is nog", zegt Michel Pieterse (secretaris en (interim)-voorzitter van de Dorpsraad), "dat de gemeenteraad van Nieuwkoop al in 2021 heeft besloten, om in te zetten op zonne-energie en juist niet op windenergie. Omdat omliggende gemeentes die besluitvorming voorlopig voor zich uitschoven, hebben we nu te maken met een soort inhaalslag van de Provincie om in 2030 toch aan de opgelegde doelstelling van voldoende groene energie te kunnen voldoen!”
“De bestuurders van de provincie reageerden verrast op de omvang èn de wijze waarop het protest was georganiseerd, terwijl zij dachten dat de participatie van omwonenden zo goed geregeld was?! Op 17 september vergaderen zij opnieuw en nemen ze hopelijk al onze argumenten mee in de uiteindelijke besluitvorming.
De eerstvolgende activiteit van de Dorpsraad is de aanwezigheid op de Braderie in Langeraar. “In onze kraam laten we zien wat ’n enorme gevaartes die windturbines eigenlijk zijn, door de Langeraarse kerk (op schaal) naast een windturbine van 245 meter te zetten. Tevens vragen we aandacht voor de enquete over woning- en voorzieningenbehoefte, die we eerder verspreid hebben onder alle inwoners van Langeraar en Papenveer. We kregen maar liefst 640 reacties, die we verwerken we in een Dorpsplan 2.0, dat we gaan presenteren op een informatieavond op 30 oktober as. En natuurlijk willen we het belang van een goed functionerende dorpsraad onder de aandacht brengen van iedereen. Vooral die van jonge ouders, voor wie de kwaliteit van de leefomgeving voor henzelf en hun kinderen - misschien nog wel meer dan die van ouderen - van het grootste belang is. Hopelijk melden zich ook wel nieuwe bestuursleden, want het voortbestaan van de Dorpsraad loopt een groot risico. Als de termijnen van de huidige bestuursleden verlopen, zal de Dorpsraad ophouden te bestaan. En dat is, gezien de grote onderwerpen, die de leefbaarheid in onze dorpen bedreigen, (denk aan: de windturbines, (geen) supermarkt, uitbreiding vluchten vanaf Schiphol, (geen) verenigingsgebouw en te weinig nieuwbouw), voorlopig keihard nodig. En alleen met voldoende mensen krijgen we zaken voor elkaar!”