De Ter Aarse winkel(h)ier vertelt: Dirk Ter Aar
Om extra aandacht te vestigen op het winkelcentrum van Ter Aar, waarbij de ondernemers verenigd zijn in de Bedrijfs Investerings Zone (BIZ), nemen we iedere twee weken één van de winkels in het commerciële hart onder de loep: deze keer Dirk Ter Aar.
Aan de deur van haar kantoor in het magazijn hangt een reminder: de aankondiging van de interne competitie ’Welk filiaal (van 130) wordt de beste Dirk van Nederland?’. “Ja, daar gaan we graag mee aan de slag", zegt Prisca van Kruining, de nieuwe filiaalmanager van Dirk Ter Aar. "Onder leiding van mijn voorganger Max werden we 2 keer eerder kampioen van Nederland, dus dat wil ik ook! Ik werk hier pas sinds 1 januari jongstleden maar deed al supermarkt-ervaring op vanaf m’n 15e. Ik ben een echt winkeldier: het liefst ben ik altijd met de klanten bezig!"
"In mijn vorige baan was ik accountmanager bij een collega-retailer. Maar de balans tussen werk en privé was daar volledig zoek, dus ik wilde gewoon eens wat anders. Ik heb gereageerd op een ’algemene vacature’ bij Dirk, want ik wilde het liefste werken bij een familiebedrijf (van den Broek). Dat is gelukt en dit past mij precies: ik moet zorgen dat op de winkelvloer alles klopt en 130 medewerkers aansturen/coachen, genoeg te doen dus! Per afdeling hebben we natuurlijk verantwoordelijken: Erwin als afdelingsmanager KW (Kruidenierswaren), Maarten op de Versafdeling en dan nog specialisten: Leo bij de groente en Judith en Annemarie in de ’bake off’, die ook brood(jes) uit onze eigen bakkerij vers af bakken. Alle medewerkers en ik ook, worden vooral blij, als de klanten alles van hun boodschappenbriefje gemakkelijk kunnen vinden en in de winkel een gezellige sfeer hangt!"
"Dirk streeft ernaar, de goedkoopste supermarkt van Nederland te zijn en op gebied van AGF (aardappelen, groente, fruit) zijn we dat al 8 maanden: goede kwaliteit voor een lage prijs. En voor de interne competitie letten mystery-shoppers ook op: sfeer, beleving, hygiëne, veiligheid, orde, netheid en klantvriendelijkheid. Trouwens, om de goedkoopste te kunnen blijven, stoppen we vanaf heden met TV-reclame. Aanbiedingen staan nu alleen nog in de folders en online op www.dirk.nl."
"Kenmerkend voor de Dirk-winkels: het zijn allemaal filiaalbedrijven met eigen medewerkers; géén franchisers! Daarom is het ook eenvoudiger om beleid en marketingstrategie centraal te organiseren. Vanuit het hoofdkantoor in Alphen a/d Rijn wordt duidelijk gestuurd op duurzaamheid: goede afvalscheiding en alles tegen voedselverspilling. Daarom zijn we ook een royale sponsor van de Voedselbank en hebben in de winkel een speciale plek, waar producten staan die tegen ’einde THT’ (houdbaarheid) lopen en daarom zijn afgeprijsd met 75%, zodat we niets hoeven weg te gooien."
"Dit voorjaar hadden we een paar keer bezoek van leerlingen van IKC De Vaart. Op school hadden zij het over ’winkels’ en de leerkrachten wilden de kinderen weleens laten zien hoe het toegaat in een echte winkel. Super leuk, ze waren echt geïnteresseerd en stelden goede vragen. Daar werkten we ook graag aan mee, want wie weet? Dit zijn misschien klanten voor later of toekomstige medewerkers! Wij hebben best veel interessante functies en vanuit het bedrijf worden legio kansen geboden om een goede opleiding te volgen.”