Coach4you: een persoonlijke, passende coach voor de brugklasser
Het schooljaar is - na Nieuwjaar - al aan de tweede helft begonnen. Voor Achtste-Groepers breekt nu een spannende tijd aan: voorbereiding op de overstap van basisschool naar het voortgezet onderwijs.
Coach4you Nieuwkoop helpt kinderen die dat nodig hebben, als zij van basisonderwijs overstappen naar de brugklas van het voortgezet onderwijs.
Jan Damen (oud-directeur van basisschool Antonius in Noorden) is voorzitter van Gilde Nieuwkoop en initiatiefnemer van Coach4you. Hij vertelt: “Ik heb, na mijn pensionering in 2014, de interne begeleiders van 12 basisscholen in gemeente Nieuwkoop bezocht en kreeg veel steun om een dergelijk project te starten. Het blijkt, dat zìj òf de leerkrachten van groep 8, bij sommige leerlingen, al vroegtijdig verwachten, dat zich, problemen kunnen gaan voordoen bij de overstap naar voortgezet onderwijs.
Behalve aandachtspunten, zoals omgang en contacten, zelfvertrouwen, plannen, structuur, concentratie, zelfverantwoordelijkheid of een bepaald gedragsprobleem, kunnen ook andere factoren in het gezin een rol spelen. Bijvoorbeeld ouders, die zèlf behoefte hebben aan steun of begeleiding van hun kind, bijvoorbeeld omdat zij (nog) geen ervaring hebben in het vervolgonderwijs. Of nog niet geheel geïntegreerd zijn in de Nederlandse samenleving.
“In het coachingstraject staan 4 partijen centraal: de leerling, de leerkracht van groep 8, de coach en de ouders van de leerling. In het gesprek met ouders en de leerling over het schooladvies voor VO kan de docent het belang van een persoonlijke coach onder de aandacht brengen. Als de leerkracht en de ouders het belang hiervan inzien, kan de school de aanmelding doen.”
Na een kennismakingsgesprek kan de coördinator van Coach4you in Nieuwkoop (Jan Damen) een passende coach voor de leerling zoeken en wordt eventueel een intakegesprek gestart. De intake wordt afgerond met een zgn. ’matchingsgesprek’. Voorwaarde is dat de leerling en zijn/haar ouders willen meedoen op vrijwillige basis. Er moet immers een vertrouwensband ontstaan tussen leerling en de coach. Dan kan de coach met het ’coachkind’ aan de slag met alle vragen en lastige zaken; gericht op het aanleren van de nodige vaardigheden in de komende jaren.
Damen: “Graag willen we alle kinderen die aangemeld worden de ondersteuning bieden van een coach. Om dat mogelijk te maken zijn we dringend op zoek naar nieuwe coaches.”